Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-09@07:50:28 GMT

شبکه‌سازی در ایران؛ کنسرت‌بازی در ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۱۴۰۰۰

شبکه‌سازی در ایران؛ کنسرت‌بازی در ترکیه

شهریور امسال برگزاری کنسرت یکی از خوانندگان لس‌آنجلسی در استانبول در اوج همه‌گیری کرونا و اوج روزهای سقوط ارزش لیر، شبکه‌های اجتماعی را به چنان واکنش تندی واداشت که تلویزیون‌های فارسی زبان ماهواره‌ای نیز مجبور به همراهی شدند و به شبکه‌های فروش بلیت و برگزارکنندگان چنین برنامه‌هایی تاختند.

روزنامه ایران/ یک آمار غیررسمی حاکی از آن است که شهریورماه 1400 با سفر هزاران ایرانی برای شرکت در این کنسرت و چند کنسرت دیگر، در مجموع 30 هزار بلیت توسط ایرانی‌ها خریداری شده که اگر متوسط قیمت هر بلیت 150 دلار باشد، با احتساب دلار 27 هزار تومانی، در مجموع 120 میلیارد تومان ارز از کشور خارج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
جالب است بدانید قیمت بلیت یکی از این کنسرت‌ها از 4 میلیون و 650 هزار تومان شروع و تا 16 میلیون و 650 هزار تومان نیز به فروش رفته است؛ کنسرتی برای شنیدن فحش‌های آبدار از دهان مبارک خواننده‌ای که وسط برنامه به کسی که 16 میلیون پول بلیت داده می‌گوید «مشغول باش من برم یه گل بزنم برگردم!» حالا اگر هزینه تست کرونا و توریست واکسن و... را هم به آن16 میلیون اضافه کنید رقم قابل ملاحظه‌ای می‌شود که در یک برایند کلی می‌تواند مرهم بزرگی باشد برای  اقتصاد ورشکسته وابسته به توریسم ترکیه.   در یکی از سایت‌های بی‌شماری که چنین برنامه‌هایی را تبلیغ می‌کنند، نوشته است: «محل برگزاری این کنسرت کشتی مجلل فلان است که در تنگه بسفر از کنار هتل باشکوه بهمان خواهد گذشت و همچنان که مشغول خوردن زرشک پلو با مرغ هستید دی‌جی بیسار چند آهنگ برایتان پخش خواهد کرد.» و البته بعد از شام خود سلطان وارد شده و جلوی چشم‌تان روی بازویش تتو خواهد کرد و به جد و آبادتان فحش خواهد داد و...!   رضا مهدوی، پژوهشگر فرهنگی و مدیرکل سابق مرکز موسیقی حوزه هنری کم‌کاری نهادهای فرهنگی را یکی از عوامل مهم سفر مردم ایران به کشور ترکیه برای تماشای این دست کنسرت‌ها می‌داند. به اعتقاد او تمام کارهای فرهنگی در کشور ما یک هفته قبل از پایان سال تعطیل می‌شوند و مسئولان فرهنگی برای ایام تعطیلات نوروزی برنامه‌ریزی خاصی ندارند: «‌متاسفانه باید به این واقعیت اذعان داشت که نهادهای فرهنگی ما کم‌کار هستند و مدیران دغدغه برنامه‌ریزی برای تعطیلات ندارند و وقتی هم خودمان به فکر نباشیم همسایه برای(تعطیلات) ما برنامه‌ریزی می‌کند. ما تصور می‌کنیم در 15 روز تعطیلات نوروزی همه کارها باید تعطیل باشد. متاسفانه سال‌هاست این ذهنیت وجود دارد که ایام نوروز نمی‌شود کنسرت اجرا کرد. تصور می‌کنیم این ایام همه به استراحت نیاز دارند درحالی که کشورهای همسایه برای تعطیلات ما از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کنند. وقتی برای مردم خوراک فرهنگی نداشته باشیم آنها این خوراک را با اهداف خودشان تامین می‌کنند.   باید این نگاه اصلاح شود و نهادهای فرهنگی باید از چند ماه قبل برنامه داشته باشند. ما می‌توانیم از هنرمندان و خواننده‌هایی که طرفداران زیادی هم دارند دعوت کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند کنسرت برگزار کنند. می‌توانیم سالن برج میلاد را در اختیار هنرمندان قرار دهیم. مثلاً یک روز سالار عقیلی، روز دیگر عصار و خواننده‌های دیگر مثل بهنام بانی یا رضا صادقی و احسان خواجه‌امیری و گروه‌های موسیقی پاپ اجرا داشته باشند.»   مهدوی به سهم اندک شهرهای مختلف ایران از کنسرت موسیقی اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگرچه در ایام نوروز بسیاری از مردم تهران برای مسافرت به شهرهای مختلف و شمال کشور می‌روند اما خیلی از مردم شهرهای دیگر نیز به تهران می‌آیند. آنها دوست دارند خواننده مورد علاقه‌شان را از نزدیک ببینند و در کنسرت آنها حضور داشته باشند. مسئولان فرهنگی بخصوص وزارت میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند بناهای تاریخی تهران را بازسازی و در اختیار گروه‌های موسیقی قرار دهند تا برای مردم اجرا داشته باشند. اگر بخشی از یارانه بلیت توسط نهادهای فرهنگی پرداخت شود، مردم شهرستان که به تهران مسافرت می‌کنند می‌توانند با هزینه کم کنسرت بروند. متاسفانه بسیاری از خواننده‌ها برای کنسرت به جزیره کیش می‌روند و هزینه سفر به این جزیره و حضور در کنسرت کمتر از هزینه سفر به ترکیه نیست. می‌توانیم از چهره‌های سرشناس موسیقی دعوت کنیم نوروز در سالن برج میلاد اجرا داشته باشند و بخشی از هزینه بلیت را هم نهادهای فرهنگی پرداخت کنند که مردم بتوانند از اجرای آنها لذت ببرند. با این کارها حداقل بخشی از کسانی که به شوق کنسرت به ترکیه سفر می‌کنند، منصرف می‌شوند. اجرای این کنسرت‌ها در ترکیه باعث می‌شود ارز زیادی از کشور خارج شود. آنها با پول ما کشورشان را آباد می‌کنند و در کنار آن هم با تبلیغ خرید ملک باعث می‌شوند تعدادی از هموطنان ما گرفتار کلاهبرداران شوند. باور کنید خواننده‌هایی داریم که اگر در ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی هم کنسرت اجرا کنند مردم با شوق زیاد شرکت می‌کنند. در ایام نوروز می‌توانیم از خواننده‌های پاپ دعوت کنیم تا شادترین آهنگ‌ها را اجرا کنند. می‌توانیم از شاعران و ترانه‌سراهای صاحب نام کشور دعوت کنیم تا اشعار بهاری‌شان را در کنسرت‌ها دکلمه کنند. مردم ما عاشق موسیقی هستند و اگر اینجا کالای فرهنگی مناسبی گیرشان بیاید جای دیگر سراغ چنین چیزی نمی‌روند.»   برای پی بردن به درستی حرف مهدوی در خصوص تبلیغ خرید خانه در ترکیه و پیوستگی آن با برگزاری کنسرت در این کشور کافی است به سایت‌های تبلیغ کنسرت و خرید بلیت مراجعه کنید. خواهید دید این سایت‌ها درواقع یا سایت فروش مسکن و سرمایه گذاری در بخش املاک ترکیه هستند یا سایت‌های قمار و شرط‌بندی که سود همه این‌ها نیز یکسره به جیب اقتصاد ترکیه می‌رود. اما قضیه تنها به سود اقتصادی و حساب باز کردن روی جیب ایرانیان و شبکه‌سازی برای تشویق شهروندان ایران به کمک مالی در بزنگاه‌های فشار اقتصادی همسایه و انتقال هرچه راحت‌تر پول و... ختم نمی‌شود؛ در این میان اتفاقات دیگری نیز می‌افتد که ممکن است جنبه عمومی نداشته باشد مثل عضوگیری و شبکه‌سازی برای برخی گروه‌های افراطی. به عنوان مثال در برخی تصاویر تبلیغی این کنسرت‌ها به راحتی می‌توانید علامت شیطان‌پرست‌ها را در کنار علامت ملی‌گرایان افراطی ترکیه ببینید.   اگر کلمه «شارکی» به معنای ترانه در ترکی استانبولی یا حتی کلمه «ماهنی» به همین معنا در ترکی آذربایجانی را با حروف لاتین در گوگل یا یوتیوب سرچ کنید و پس از آن نخستین حرف «فارسی» یعنی اف را وارد کنید، لیست بلندبالایی از انواع جست‌و‌جوی شهروندان ترکیه و گنجه و نخجوان و باکو خواهید دید که به دنبال ترانه‌های فارسی‌اند؛ جست‌وجوهایی از قبیل «زیباترین ترانه فارسی»، «غمگین‌ترین ترانه فارسی»، «ترانه فارسی پاپ»، «ترانه فارسی 2020»، «ترانه فارسی با ترجمه ترکی» و... یادمان باشد در ذهن این جست‌وجوکنندگان علاقه‌مند به ترانه‌های فارسی، انواع خط‌کشی‌های رایج در فرهنگ ما مثل کنسرت مجوز دار، زیرزمینی، لس‌آنجلسی و... وجود ندارد. آنها فقط عاشق شنیدن یک چیزند؛ ترانه فارسی اما قرار نیست در کنسرت‌هایی که خوانندگان ایرانی در ترکیه برگزار می‌کنند، همان‌ها هم دست به جیب شوند. این کنسرت‌ها فقط برای خالی کردن جیب ایرانیان و خروج ارز از ایران است. با این همه نمی‌شود شهروندان را شماتت کرد؛ مسأله همان است که مهدوی به درستی به آن اشاره می‌کند. اگر برنامه نداشته باشی، همسایه‌ها برایت برنامه می‌ریزند. آنها روی نوروز ایرانی هم برای ترمیم اقتصاد خود برنامه دارند.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نهادهای فرهنگی کنسرت ها ترانه فارسی برنامه ریزی داشته باشند خواننده ها دعوت کنیم سایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۴۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین هدفم در بازی‌سازی بالابردن نام ایران در جهان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها گوشی‌های هوشمند به یار و همراه همیشگی بزرگ و کوچک تبدیل شده و هرکسی در گوشه و کنار و موقع فراغت مشغول بالا و پایین کردن صفحه گوشی و بازی کردن با آن است. خوشبختانه سال‌های اخیر بازی‌های موبایلی جای خود را در میان مردم باز کرده و استقبال خوبی از آن‌ها صورت گرفته؛ چرا که مطابق با ذائقه مردم طراحی و ارائه شده‌اند. یکی از این بازی‌ها «امپراتور‌های قلابی»است که به عنوان بهترین بازی موبایل و تبلت در فستیوال «گیم کانکشن ۲۰۲۴ آمریکا» شناخته و کاندید دریافت جایزه در بخش «بازی سال منا» شده است. به همین دلیل به سراغ مهرداد رضایی سازنده این بازی رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

آنا: لطفا درباره بازی «امپراتور‌های قلابی» توضیح دهید.

رضایی: نخستین و اصلی‌ترین من بازی «آناهیتا» بود که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در ۲بخش بهترین داستان و بهترین بازی ماجرایی نامزد شد. بعد از آن، بازی ماجرایی محض و کمدی «فقط چپ را بگیر» یا (Just take your left) را ساختیم. و در نهایت مهمترین و موفق بازی که توانستیم بسازیم «امپراتور‌های قلابی» است که بالای ۵ شخصیت دارد که گیمر مدام بین آنها سوییچ می‌کند. هر کدام از این کاراکترها در دنیای خود فکر می‌کنند که خیلی زرنگ هستند و چون داخل یک آپارتمان زندگی می‌کنند مدام مزاحم هم می‌شوند به نوعی فکر می‌کنند قدرت برترند اما در اصل همه آنها پوشالی و توهم‌زده هستند. 

هم بازی کنید و هم انیمیشن ببنید

آنا: وجه تمایز این بازی با دیگر بازی‌ها چیست؟

رضایی: وجه تمایز این بازی با سایر بازی‌ها این است که هم می‌توانید بازی کنید و هم انیمیشن ببینید و داستان را به صورت بازی جلو ببرید. در یکی از فستیوال‌ها یکی از منتقدان ژاپنی گفته بود ما برای نخستین بار شاهد بازیی هستیم که صرفا بازی نیست و کارتون است و با نداشتن محدودیت سنی همه می‌توانند از آن لذت ببرند. این بازی در فستیوال «گیم کانکشن۲۰۲۴امریکا» برنده جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت و در «منا گیم آوارد» در بخش بهترین بازی سال نامزد دریافت جایزه شد. گفتنی است این دوره رقابت‌های در فستیوال منا با حضور بازی‌های مطرح از کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار شد.

                   

آنا: این بازی چقدر بین گیمرها طرفدار دارد؟

رضایی: این نوع بازی‌های ماجرایی چون نیاز به فکر کردن دارد، مخاطب‌های خاص خودش را دارد. این بازی در کافه بازار امتیاز کامل را گرفته و در سایت گیم خارجی روی سایت itch.io فروش خوبی داشته است؛ اما واقعیت این است که مخاطبان زیادی ندارد، کسی که با موبایل بازی می‌کند دوست دارد یک بازی را به‌سرعت تمام کند و جایی را منفجر کند یا کارهایی از این دست انجام دهد و سرگرم شود. درحالی‌که بازی‌ها ماجرایی، فکری هستند و عموم گیمرها علاقه چندانی به آن نشان نمی‌دهند.

مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان

آنا: هدف شما از بازی‌سازی چیست؟

رضایی: متاسفانه یا خوشبختانه در این صنعت به دنبال پول نیستم و برای دل خودم بازی می‌سازم. بنابراین در درجه اول بازی می‌سازم که خودم راضی شوم و بیشتر به دنبال کشف دنیاهای جدید ذهنم هستم نه تکرار بازی‌های ساخته شده در دنیا، بلکه فکرهای خودم را خیلی بیشتر دوست دارم حتی اگر برایش مخاطب هم پیدا نشود؛ چون مخاطب بازی‌هایم باید اهل فکر کردن باشند. در درجه بعد مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان تمام دغدغه من است. اسم ایران در تمام بازی‌ها ثبت شود و امضای کار باشد. در بازی بعدی که قرار است ارائه شود و سناریوی آن تقریبا به طور کامل نماد‌های ایرانی استفاده شده که می توانیم درگفت‌و‌گویی مفصل به جزئیات آن بپردازیم. خوشبختانه تجهیزات لازم در کشور وجود دارد که بتوانیم این صنعت را توسعه و گسترش دهیم و نیاز به مهاجرت نباشد.

آنا: در حال حاضر ایران در صنعت بازی‌سازی چه جایگاهی دارد؟

رضایی: با توجه به اینکه من گیمر بازی‌های موبایلی نیستم، اما وضعیت بازی‌های موبایلی در ایران خوب است و بازی‌های کارتی، پازل و فکری به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و رشد خوبی داشته. خوشبختانه بازی ساز‌های ایرانی در عین حال که شرکت‌های بزرگی نیستند و حمایت‌های چندانی نداشتند اما بازی‌‎های خوبی ارائه کردند.

ورزشکاران در اولویت هستند تا هنرمندان

آنا: با چه چالش‌هایی در این زمینه مواجه هستید و چه انتظاری از متولیان دارید؟

رضایی: چالش شخصی من پیاده‌سازی افکارم در جهت طراحی و ارائه بازی‌های جدید است؛ اما چالش دیگر این است که از نهادهای متولی انتظار دارم که بازی‌سازان را همچون ورزشکاران مورد توجه قراردهند، هنرمندان واقعا مهجور واقع شده‌اند. این حمایت‌ها هم لزوماً مادی نیست. شما ببینید وقتی یک کشتی‌گیر قهرمان می‌شود چقدر در رسانه‌ها مطرح می‌شود. درحالی‌که یک بازی‌ساز در رسانه‌ها دیده نمی‌شود. اگر تبلیغات و حمایت‌های کافی صورت بگیرد ما می‌توانیم بازی‌ها را با قیمت‌های بهتر و با تعداد بیشتری به فروش برسانیم؛ زیرا انیمیشن هزینه‌براست و نیازمند تأمین مالی است.

اگر بخواهیم انیمیشن‌ها را ارتقاء دهیم نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم از سوی دیگر ما برای بازی‌سازی در کشور تهیه کننده کم داریم؛ زیرا ترجیح می‌دهند فیلم بسازند که خروجی خوبی از لحاظ مالی داشته باشد. ساخت انیمیشن دو سال زمان می‌برد و معلوم نیست در آخر فروش خوبی داشته باشد یا خیر؟ پس حق دارند محتاطانه عمل کنند و پول را جایی سرمایه گذاری کنند که خروجی بهتری داشته باشد.

دیسکورد فضایی برای تبادل نظر بازی سازان/ علت از دسترس خارج شدن آن چیست؟

مسئله دیگر از دسترس خارج شدن سایت «دیسکورد» است این شبکه گیم شبکه بسیار خوبی جهت تبادل نظر بین بازی سازان در سراسر جهان بود که در آن بازی سازان مطرح دنیا به صورت برخط و آنی پاسخ سوال افراد را می دادند که خود این موضوع به رشد بازی سازان داخلی کمک بزرگی می‌کرد. به نظر من بهتر است در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرهنگ‌سازی با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش انجام شود
  • بازیکنان دورتموند و خواندن ترانه Someone like you از ادل پس از رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا / فیلم
  • مهم‌ترین هدفم در بازی‌سازی بالابردن نام ایران در جهان است
  • اعلام برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت
  • «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» بررسی می‌شود
  • هنری که لاکچری شده!
  • امکانات جدید رفت‌وآمد به نمایشگاه کتاب | «مشاور کتاب» در کنار بازدیدکنندگان
  • کنسرت ۳۰ هزار نفری، امروز در فولاد آره‌نا!
  • برنامه پخش زنده فوتبال امروز در شبکه‌های سیما
  • برنامه پخش زنده امروز دوشنبه شبکه سه