چرا موسیقی نون خ یادآور آهنگ خواننده مشهور ترکیهای بود؟
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۶۶۳۶
آهنگساز سریال «نون خ» در پاسخ به اینکه چرا در تیتراژ قسمت پایانی سریال، از موسیقی ترکیهای بهره گرفته است؟ چنین توضیح میدهد: موسیقی قطعه «لیلیم لی» اصالتی کردی دارد. ممکن است برخی پس از گوش دادن اثر در تیتراژ پایانی سریال، قطعه بازخوانی شده توسط ابراهیم تاتلیس (خواننده ترک) برایشان یادآوری شود، ولی این خواننده به دلیل کُرد بودنش چند تا از ملودیهای فولکلور کردی همانند «لیلیم لی» را به ترکی برده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صادق آزمند ـ آهنگساز سریال «نون خ» ـ در ادامه توضیحاتش می افزاید: اگرچه قدمت و اصالت این آثار به موسیقی کُردی برمیگردد، اما چون از یک خواننده مطرح ترکیهای شنیده شد، خیلیها این قطعه را به عنوان یک اثر ترکی میشناسند.
از او می پرسیم «کردی ترکیه یا کردی ایران؟» که چنین پاسخ می دهد: موسیقیهایی که در سریال استفاده کردم، موسیقی کردستان بود؛ به گونهای که مثلا کردهای خراسان را که کرمانج هستند را در نظر گرفتم ولی باید بدانیم که کردهای ترکیه نیز کرمانج هستند. به همین جهت سعی کردم سیری در موسیقی کردستان داشته باشم و تمامی لهجهها را در نظر بگیرم. البته «لیلیم لی» سروده استاد بی بدیل و پر آوازه کرد، «استاد هیمن موکریانی» است. در نتیجه موسیقی «لیلیم لی» را که در سریال شنیدیم به اصل خودش برگشت.
آزمند در ادامه درباره عهدهدار بودن ساخت موسیقی سریال «نون خ ۳» اظهار می کند: برای ساخت بخش به بخش موسیقی این سریال بسیار فکر شده است؛ چون این سریال با دیگر فیلمهایی که ساخت موسیقی آنها را بر عهده داشتم دارای تفاوتهایی بود. اول اینکه این سریال طنز بود و خارج از کمدی بودنش، تمام درد و دل مردم کردستان را توانست به تصویر بکشد.
او ادامه میدهد: بیشتر تمرکزم برای ساخت موسیقی سریال «نون خ»، روی موسیقی فولکلور بود؛ زیرا کشور ما با توجه به قدمت بسیار بالایی که دارد، هر منطقه از آن دارای موسیقی خاص خود است. در کنار کلیه مناطق ایران، مناطق کردنشین ایران از یک موسیقی فولکلور تمام عیار غنی بهره مند است. به همین جهت تصمیم گرفتم موسیقیهایی را بر اساس فواصل موسیقی مقامی کردستان که ملودی آنها ۱۰۰۰ سال قبل ساخته شده است، بسازم.
این آهنگساز اضافه میکند: تنها سعی کردیم به عقب برگردیم و از فضایی برای یک سریال کمدی استفاده کنیم که از دل فرهنگ آن مردم باشد؛ در نتیجه ملودیهایی بر اساس ملودیهای غنی و مقامی خود آنها که ممکن است حتی فراموش شده باشد، ساخته شد و تا آنجا که میدانم حداقل خود مردم کردستان کار را دوست داشتند.
در بخش پایانی مصاحبه از این هنرمند علت بیتوجهی به موسیقی فیلم را در سینما و تلویزیون جویا میشویم. اظهار میکند: خیلی مهم است که تهیه کننده و کارگردان به موسیقی فیلم بها بدهند. خیلی وقتها تهیه کنندهها به دنبال تمام کردن کار با کمترین هزینه هستند؛ در نتیجه یا موسیقی فیلم ساخته نمیشود و از آثار دیگر برمیدارند و اگر هم ساخته شود کار درخوری نیست و توسط آهنگسازی حرفهای تولید نشده است./ایسنا
بیشتر بخوانید
موسیقی«نون.خ» صدای مردم کُرد است چرا نباید از موسیقی ترکیه برای «نون خ» استفاده کرد؟منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۶۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سیل استادیومهای مشهور برزیل را غرق کرد | عکس
به گزارش همشهری آنلاین، سیل در جنوب برزیل برخی از نمادینترین استادیومهای این کشور را با آسیب جدی روبهرو کرده است.
ورزشگاههای اینترناسیونال، گرمیو و ژوونتوده همگی در ایالت ریو گرانده دو سول واقع شدهاند که با بدترین فاجعه آب و هوایی در تاریخ خود مواجه است.
دهها نفر ناپدید شدهاند و تعداد کشتهها همچنان در حال افزایش است.
کد خبر 850229 منبع: تسنیم برچسبها سيل ویژه ورزشی برزیل فوتبال استادیوم